Skip to main content

Dacă încercăm să luăm pulsul “economiei”, prin ochii celor implicați în ea, fie că ești angajator sau angajat ai două abordări diferite:

  • antreprenorii au o atitudine îngrijorată și își fac calcule, încearcă să anticipeze ceea ce urmează să se întâmple, fac strategii;
  • angajații, cu precădere cei din mediul corporate, au percepția în continuare, că sunt într-un concediu prelungit, un soi de vacanță și că totul va trece într-o lună sau două.

Să încercăm să ne imaginăm ce se întamplă: ACUM și în următoarele 1-3 luni.

Plecând de la premisa că 3/5 firme românești mici și mijlocii nu rezistă fără venituri sau cu ele mult reduse decât maxim 2-3 luni, în perioada următoare vor fi mai multe tipuri de acțiuni:

  • redirecționarea activității angajaților “la domiciliu”, acolo unde se poate;
  • regândire strategică: a proceselor de marketing, vânzare, livrare, customer service – care să se bazeze mai mult pe online și mai puțin pe contact direct;
  • salarii reduse (în funcție de cât de mult s-au redus veniturile în perioada asta);
  • disponibilizări!
  • plăți neefectuate către furnizori în baza clauzei de forță majoră – atenție la clauzele contractuale;
  • rate neplătite la bănci – amânare plăți, reeșalonare;
  • suspendarea activității cu totul – ultimul lucru pe care ni-l dorim, dar pe care trebuie să-l luam în calcul;
  • faliment.

ACUM, dacă ești antreprenor sau angajat asumarea responsabilității personale poate fi soluția. Pentru asta este nevoie să faci primii pași în această direcție:

Pasul 1: Fă tot ce depinde de tine ca să fii din nou productiv.

Poți face asta din nou, chiar și în condițiile de față, chiar și cu rezultate reduse la maxim și cu efort mai mare decât în mod normal. Ocolește știrile alarmante care te pot destabiliza emoțional.

Pasul 2. Planifică strategii și scenarii pentru următoarea perioadă. Propune-ți obiective pentru perioada următoare, ca să poți câștiga timp și ca să ai o direcție.

Dacă ești antreprenor, fă-ți un plan de criză și instaurează și tu o stare de urgență, așa cum a decretat statul pentru noi. Calculează ce produse nu se vând în perioada asta, concentrează-te pe alea care se vând. Continuă activitățile de marketing. Comunică cu clienții tăi. Fă campanii! Muncește de 2 ori mai din greu, chiar dacă veniturile vor fi mai mici, asta înseamnă continuarea activității.

Dacă ești angajat, nu uita că firma angajatoare trece printr-o criză momentan, nu este o perioadă de concediu, nu este o activitate mai lejeră. Este și datoria ta să te implici cu toate eforturile în a face lucrurile să meargă. Imaginează-ți că societatea la care lucrezi acum este ca o mașină căreia i s-a oprit motorul și trebuie împinsă pentru a reporni. Pune umărul și tu! Dacă ești simplu spectator, este posibil ca atunci când mașina va pleca să te uiți lung după ea…

 Pasul 3: Economia trebuie să țină pasul!

Asta înseamnă că fiecare dintre noi trebuie să se comporte ca și cum există o economie funcțională. Fă în continuare ce făceai (cu limitările aferente, venite din cauza crizei și a stării de urgență).

Nu bloca banii dacă nu este cazul. Consumă, chiar dacă nu la nivelul de dinainte de virus, și nu doar conserve ?

Chiar dacă nu am fost conștienți de asta până acum (unii dintre noi :)), depindem unii de alții și împreună, depindem de toată economia.

Să producem în continuare, cât putem de mult și să facem banii să circule pentru a alimenta mașina cu combustibilul necesar.

Pentru ca lucrurile de mai sus să se concretizeze și în ceva palpabil, vă recomand, de data asta ca antreprenor :

  1. Pentru luna februarie 2020, chiar dacă depunerea declarațiilor și plata acestora s-a amânat pentru data de 25.04.2020, vă recomand să achitați taxele în luna martie, așa cum s-a întâmplat anterior.
  2. Plata taxelor la timp va ușura povara lor într-o perioadă următoare, în care lucrurile pot lua o întorsătură mai puțin favorabilă din punct de vedere economic
  3. În ceea ce privește relația cu angajații, iarăși sunt mai multe aspecte pe care trebuie să le luăm în calcul. Alternativele pe care le puteți lua în considerare sunt mai jos:

 

Nr. crt. Locul muncii Document Angajatul lucrează

sau stă acasă

Cost salarii
1 Telemuncă Act adițional Lucrează 100%
2 Munca la domiciliu Act adițional Lucrează 100%
3 Concediu odihnă Cerere angajat Stă acasă 100%
4 Zile libere compensate 

în viitor cu zile

lucrătoare

Cerere angajat Stă acasă 100%
5

 

Zile libere plătite pentru 

părinții care

supraveghează copii

Cerere angajat Stă acasă 75%
6 Șomaj tehnic Decizie angajator Stă acasă 75%
7 Reducere număr de zile lucrate de la 5 la 4 zile Decizie angajator Lucrează parțial 80%
8

 

Reducere nr ore lucrate Act adițional Lucrează parțial X%
9 Concediu fara plata 

(max 90 zile/an)

Cerere angajat Stă acasă 0%
10 Concediu medical Certificat concediu medical Stă acasă/spital 75%

Suntem antreprenori, să încearcăm să anticipăm ceea ce urmează să se întâmple, și să gândim împreună o strategie care să alimenteze motorul mașinii pentru multă vreme.

Să fim mai responsabili și ne va fi bine.

Aveți grijă de voi și de cei din jur!